Tekst en muziek
met hart en ziel beleven

De Stichting Recital organiseert al meer dan 30 jaar gratis toegankelijke concerten waarin het klassieke lied de hoofdrol speelt

Seizoen 2013-2014

Hieronder ziet u een overzicht van recitals van seizoen 2013-2014:

29 september

  • Sopraan Heleen Koele, begeleid door Steven Faber

Programma liedrecital

29 september 2013, 20:00 uur


Heleen Koele, sopraan
Steven Faber, piano


met als titel: “Langs de lat van Liszt gelegd”

Toelichting:
Franz Liszt (1811-1886) was misschien wel de grootse pianovirtuoos aller tijden. Maar hij was niet alleen technisch ongeëvenaard in ingewikkelde passages, hij kon de piano daarnaast prachtig laten zingen. Liederen schreef hij ook, en wat opvallend is, dat hij vaak teksten gebruikte die door andere componisten eveneens getoonzet werden; voor, tijdens en na het leven van Franz Liszt.
Sinds het Lisztjaar 2011 brengen Heleen Koele en Steven Faber regelmatig een programma met liederen van verschillende componisten die ze steeds langs de lat van Liszt leggen. Beethoven, Schubert, Schumann en Wolf komen aan bod, en af en toe wordt de maat genomen van bijvoorbeeld een volkslied.


Du bist wie eine Blume Franz Liszt (1811-1886)
Heinrich Heine (1797-1856) Robert Schumann (1810-1856)
   
Auf dem Wasser zu singen Franz Schubert (1797-1828)
Leopold Graf zu Stolberg (1750-1819) Franz Liszt
   
Über alle Gipfeln ist Ruh (Wandrers Nachtlied) Franz Schubert
Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832) Franz Liszt
   
Der König von Thule Franz Liszt
Johann Wolfgang van Goethe  
   
Tre Sonetti di Petrarca Franz Liszt
– Benedetto sia ‘l giorno  
– I’ vidi in terra angelici costumi  
– Pace non trovo  
Francesco Petrarca (1304-1374)  
   
PAUZE  
   
Kennst du das Land (Mignons Lied) Hugo Wolf (1860-1903)
Johann Wolfgang von Goethe Franz Liszt
   
Die Lorelei Friedrich Silcher (1789-1860)
Heinrich Heine Franz Liszt
   
Oh! quand je dors Eduard Lalo (1823-1892)
Victor Hugo (1802-1885) Franz Liszt
   

17 november

Programma liedrecital

zondag 17 november 2013, 20:00 uur
in de Kooger Vermaning, Lagedijk 34, 1541 KC Koog aan de Zaan

Peter Gijsbertsen, tenor
Reinild Mees, piano

   
   
   
Adelaide Ludwig van Beethoven (1770 – 1827)
   
Liederkreis op. 39 Robert Schumann (1810 – 1856)
   
Si mes vers avaient des ailes Reynaldo Hahn (1874 – 1947)
L’heure exquise  
Le printemps (E groot)  
A Chloris  
   
PAUZE  
   
On this Island Benjamin Britten (1913 – 1976)
   
Aprile Paolo Tosti (1846 – 1916)
Ideale  
Non t’amo più  
Goodbye (Addio)  
  

26 januari

  • i.s.m. de Vrienden van het Lied:
    mezzo-sopraan Karolina Hartman, bariton Florian Just,
    begeleid door Maurice Lammerts van Bueren, piano
    en Aat Klompenhouwer (voorzitter Vrienden van het Lied) als spreker
    (programma opgebouwd rond de Zweedse componist Stenhammar).

Programma liedrecital

zondag 26 januari 2014, 20:00 uur
in de Kooger Vermaning, Lagedijk 34, 1541 KC Koog aan de Zaan

Het volgende recital betreft een coproductie met de vereniging Vrienden van het Lied

16 maart

Op zondag 16 maart 2014, weer om 20.00 uur in de Kooger Vermaning te Koog a/d Zaan, zal een liedrecital worden gegeven door bariton Robbert Muuse en pianiste Micha van Weers, waarbij Robbert Muuse e.e.a. toelicht.
 
Uitgvoerd wordt: van Franz Schubert (1797-1828) de liedcyclus ‘Die schöne Müllerin’.
 
   
Enige nadere informatie over de uitvoerenden en het uit te voeren werk:


De bariton Robbert Muuse en pianiste Micha van Weers vormen sinds 1994 een liedduo. Zij gaven vele liedrecitals zowel in Nederland als in het buitenland.Robbert Muuse is als zanger te beluisteren in concerten, opera’s en liedrecitals. Zijn zang wordt in de pers zoals Gramophone, Luister en Fonoforum omschreven als ‘een heel mooi gefocuste, warme en heldere toon met een duidelijke dictie; expressieve zang; excellente spraakbeheersing en stilistische intuïtie; een echte liedzanger aan het werk’.

Daarbij is zijn duopartner, de pianiste Micha van Weers een ‘voortreffelijke begeleidster, die de pianopartij naar hartelust laat fonkelen en schitteren’ en ‘de fijnste nuancen uit haar instrument tovert’. In 2011 verscheen hun CD met liederen van Britse componisten, die internationaal geprezen werd.

Zij zullen voor dit concert een meesterwerk uit het liedrepertoire laten horen: de liedcyclus “Die Schöne Müllerin” van Franz Schubert (1797-1828). De cyclus op gedichten van de in Wenen destijds verboden schrijver Wilhelm Müller, is typerend voor de romantische tijdgeest: een jonge rondreizende molenaarsknecht volgt een beek, die hij toespreekt als een vriend. De beek voert hem naar een molen, waar hij verliefd wordt op de dochter van zijn nieuwe meester. Hij wordt zo jaloers op zijn aartsrivaal de jager, dat hij een hardvochtige hekel krijgt aan alles wat groen is. Hij raakt zo vertwijfeld om zijn onbeantwoorde liefde voor de molenaarsdochter, dat hij zich verdrinkt in de beek, die de stervende molenaar een weemoedig slaaplied toezingt.

Er valt in de symboliek van het romantische verhaal echter een verzet te lezen tegen het heersende sociaal-politieke milieu aanvang 19e eeuw: hoewel dat bij Müller gold voor Duitsland, vond de Oostenrijkse Schubert in hem een geestesverwant, en kon hij zich op Müllers teksten muzikaal verzetten tegen het beklemmende regime van Metternich in Wenen.

11 mei

Op zondag 11 mei 2014 om 20:00 uur zullen optreden in de Kooger Vermaning in Koog a/d Zaan: de mezzosopraan Myra Kroese en de pianist Ernst Munneke.


Programma:

Johannes Brahms (7 mei 1833 – 3 april 1897)
Vier ernste Gesänge (1896)

De Vier Ernste Gesänge werden geschreven nadat Clara Schumann, vrouw van de al veel eerder overleden Robert Schumann en goede vriendin van Brahms, een hersenbloeding kreeg en niet meer lang te leven had.
Op 7 mei completeerde Brahms de cyclus met het troostrijke vierde lied. Dit zou het laatste lied zijn dat hij schreef voor zijn éigen dood in 1897. De tekst van de liederen is uit het Oude Testament. Net zoals na het overlijden van zijn moeder 30 jaar eerder, zocht Brahms steun in de Bijbel. Hij schreef toen zijn grote oratorium ‘Ein Deutsches Requiem’.

Edward Elgar (2 juni 1857 – 23 februari 1934)
Sea Pictures (1899)

Elgar schreef zijn ‘Sea Pictures’, op teksten van vijf verschillende dichters waaronder zijn vrouw, oorspronkelijk voor hoge stem en orkest. Later bewerkte hij ze voor lage stem en orkest of piano, en zouden zijn liederen door veel grote mezzo’s en alten worden uitgevoerd, te beginnen met Clara Butt, die de première zong in 1900.
De thema’s uit het eerste lied komen in een aantal liederen terug. Vooral goed hoorbaar is dit in het laatste lied. In de eerste maten hiervan komt het voorspel tot de tweede strofe van het eerste lied letterlijk terug.

Pauze

Jésus Guridi (25 september 1886 – 7 april 1961)
Uit Seis Canciones Castellanos (1939) lied 1,3,5 en 6.

Hoewel Guridi bij veel composities sterk werd beïnvloed door de door hem zeer bewonderde Wagner, schreef hij ook traditionele muziek. Een goed voorbeeld daarvan is deze wonderschone cyclus, waarin de invloed van Spaanse volksmuziek duidelijk te horen is, vooral in het derde lied: Llamale con el pañuelo (‘Trek zijn aandacht met je sjaaltje.’… Of dat de aandacht van de stier of de torero is, wordt niet echt duidelijk!).

Johannes Brahms
Zigeunerlieder (1887)

Zo ernstig als Brahms’ Ernste Gesänge zijn, zo warmbloedig en opzwepend zijn de Zigeunerlieder. De elf liederen werden door hem op toon gezet tijdens een oponthoud in de trein naar Budapest. De liederen kunnen worden gezien als een exotische tegenhanger van de door Brahms eerder gecomponeerde ‘Liebeslieder and Walzer’. De Zigeunerlieder waren oorspronkelijk bedoeld voor solokwartet of klein koor. Acht ervan zijn echter bewerkt voor solostem met pianobegeleiding en deze acht voeren wij uit. De teksten zijn geschreven door de oppas (!) van Hugo Conrat, een bekende van Brahms en werden door Conrat uit het Hongaars vertaald naar het Duits.